Lederutvikling handler om å utvikle personer som har en lederrolle til å opptre effektivt i møte med andre mennesker og i møte med utfordringer.
Tre ferdighetsområder utpeker seg:
- Administrasjons- og businessferdigheter:
- Kunne sette og oppnå mål:
- Få til de interne aktiviteter organisasjonen trenger for å nå dens strategiske mål
- Personlige forståelse og ferdigheter innen ledelse rundt:
- Mellommenneskelige forhold, herunder balansen mellom empati og profesjonalitet
- Kommunikasjon
- Egen rolle, atferd, reaksjonsmønstre og utvikling av disse
- Grupper/team
En aksept av at ”Verden er i endring, - og det er den hele tiden” kan bidra til økt motivasjon og gjøre det lettere å lære av egne erfaringer, men også til å oppsøke trenings- og læringsarenaer. Konsulentbyrået 7K kan representere en slik mulighet. Konsulentbyrået 7K jobber mest med nummer tre på listen, vi snakker om lederskap med god personlig forankring. Ved å diskutere (nye) ideer og metoder, trene på konkret bruk, blir det økt bevissthet og ny erfaring som grunnlag for fremtidige beslutninger. Vår tilnærming er praktisk: - Kort intro. Dersom det er snakk om forberedelser er det oversiktlig dokumentasjon, gjerne kort
- Diskusjoner rundt tema med vekt på "Hvordan kan du/jeg/vi bruke dette i vår situasjon?"
- Trening/øvelser
- Oppgaver mellom arbeidsmøter
- Erfaringsdeling
|